Retshjælpen Rusk rådgiver mange forskellige klienter med forskellige problemstillinger. Vi har her opstillet en række ting, du kan gøre for at forberede dig til dit første rådgivningsmøde hos os. På den måde hjælper du os med hurtigere at danne et overblik over sagen og give dig den relevante rådgivning.
Medbring relevante dokumenter, eller en måde at tilgå dem på
Hvis du har modtaget et brev, eller har andre dokumenter af betydning for din sag, så tag dem med så vi kan læse dem. Relevante dokumenter kan for eksempel være afgørelser eller andre henvendelser fra myndighederne, eller krav om betaling af penge.
Du kan vælge at medbringe dokumenterne i fysisk form, men du må også gerne vise os dem på din telefon, eller ved at tilgå Digital Post på én af vores computere. Hvis der er tale om en stor mængde dokumenter sendt til dig over flere gange, kan det dog være mere gavnligt at have dem i fysisk form.
Hvis du allerede har snakket med andre om din sag
Somme tider har vores klienter allerede drøftet deres sager med andre, før de kommer til os. Det kan for eksempel være, at du allerede har drøftet din sag med en anden retshjælp eller en anden form for rådgivning. Det er vigtigt at du fortæller os, hvis du har drøftet din sag med andre, og om du allerede modtager hjælp med din sag. På den måde undgår du, at din sag bliver behandlet flere forskellige steder samtidigt.
Retshjælpen Rusk er en af de eneste retshjælpe der beskæftiger sig med strafferet. Derfor vil andre retshjælpe ofte henvise klienter med strafferetlige problemer til os. Hvis du har henvendt dig hos en anden retshjælp med flere forskellige problemstillinger, og de beder dig om at henvende dig hos os angående de problemer der angår strafferet, vil det være nyttigt hvis du informerer os om, at dine andre problemstillinger bliver behandlet af den anden retshjælp.
Fortæl os, hvad du allerede har gjort selv
Hvis du allerede har foretaget dig noget i sagen, for eksempel indsendt en klage, bedes du fortælle os det. På den måde får vi et komplet overblik over sagen, og kan rådgive bedst muligt. Vi kan for eksempel vurdere om der skal sendes yderligere dokumentation til en myndighed eller modpart.
Er der noget der haster?
Hvis du er bekendt med, at der er frister eller andre ting der haster i din sag, så gør gerne opmærksom på det. Ofte vil vi kunne se i sagens dokumenter eller lovgivningen hvis der er frister i sagen, men hvis du selv er bekendt med det, må du meget gerne fortælle os det.